Miljön och maten

Av:

På Viljan hör jag ofta... hur tänkte eller tänker du nu. Ja man kan fråga sig själv, hur tänkte jag med detta ganska ofta :-) Det är roligare att jobba om jag tänkt i så många detaljer som möjligt angående maten, då är nästan halva jobbet gjort ibland :-) Det gäller att ligga lite före.

För tänker det gör jag, på miljöarbetet i köket. När jag funderade lite vid frukostdisken idag så började det nog ca 1992 när jag arbetade på en förskola i Lerum. Även den med 4 avd. Där hade jag jobbat sen 1977. Ja ni förstår att jag hunnit fundera en del när jag jobbat som ensam kock i förskolekök nästan hela tiden sen dess.

1992 var jag inbjuden till en studidag i kommunhuset angående Agneda 21. Vi fick se film om evulotionen och hur miljön hade försämrats de senaste 30 åren, hu vad fort det går åt fel håll....

Det hade varit stora beslut i Rio de Janeiro och många miljömål sattes upp som gäller i hög grad ännu. Hur viktigt det är att varje land tar ansvar. Bland annat bestämdes det att i Sverige att varje kommun skulle ha ett Agenda 21 kontor och arbetsplatserna skulle ha en representant. För min förskola blev det jag. Nu skulle det göras skillnad.

Vi började källsortera för fullt, en fin kompost inköptes till föskolan, men jätterolig trappa att putta ner matresterna, den hoppade ca 75 barn på nästan dagligen. Barnen var med och lade på vinterlocken i frigolit så maskarna inte skulle frysa till vintern mm.  Vi begärde in rapporter från kommunen om hur mycket el vi förbrukade varje månad och gjorde utställningar om vårt arbete.

Och vad har detta med Viljan att göra, jo det lade en grund hos oss som jobbade med det och vi fortsätter i samma anda och vill fortfarande mer. Nu är väldigt mycket av detta helt naturligt och ingår i vår vardag hela tiden. På Viljan källsorterar vi ALLT. Plast, metall, glas, wellpapp, brännbart och vi tar även hand om ALLA de matrester som blir vid tilllagningen och från barnen som skrapar av sina tallrikar. Detta äter en gäng sköna hundar som är granne till mig i Romelanda upp med god aptit. Ni kan se en av dem på bild här. När vi köper in handlar vi till 99 % av en levereantör, bara en bil är ute på vägarna och kör maten till oss. mm mm.
Vi tar bara fram den maten som går åt till buffé bordet och kan frysa in resten till en annan dag. Idag skall vi äta upp Älgfärslimpan, det blev lite kvar senast då jag tillagade en hel låda på en gång. Till denna äter vi stekt potatis och en kall sås med örtkryddor och så grönsaker.

Och gör då detta någon skillnad egentligen, jo självklart. Om jag inte hade sorterat under mina år i köken sedan 1977 så hade det vart väldigt mycket mer sopor, det känns gott att tänka så här och man blir sporrad att göra mer varje vecka.

Annars denna veckan så har vi ätit Rödbetsbiffar, nystekta och rullade med mycket kärlek i smeten, så här såg de ut... för de är borta nu, nästan. Jag har bara sparat en låda i frysen till er som kommer på Öppet Hus på vår nya förskola nästa vecka. Där skall ni få smaka på Viljan mat och gärna prata mat med mig som finns på plats. Välkomna dit och trevlig helg /Ragnhild