Vad händer i Ateljén?

AteljenS

Det har hänt så mycket i Ateljén den de senaste veckorna. Vi blandar färger på olika sätt och använder oss av olika redskap som penslar, kulor, kork och folie bl.a. till våra färgexperiment. När barnen skaffar sig kunskaper om de olika materialen blir det spännande att fortsätta utforska och experimentera.

Samarbetsmålningar har blivit till på stora papper där barnen samtalar, delar med sig, byter plats med varandra och ber om lov att få måla där kompisen målat. Det blir så naturligt sen att hjälpa varandra i olika situationer.

Vi har tagit in lite höstlöv och rönnbär och använt oss av höstens härliga färger i olika tekniker. Att upptäcka både det stora och det lilla i naturen vidgar vårt seende.

På lerbordet står alltid en burk med lera att ta fram och skapa med. En dag funderade vi på om det gick att göra en drake i lera. Tänk om vi sagt: Nu ska vi göra drakar. Så låsta vi hade blivit vid resultatet då. Nu växte det istället fram drakvingar, drakfötter och långa svansar och samtalen om drakar var så spännande att lyssna på.

Garn har vi också frossat i. Det har blivit garnbollar i långa rader och många av dem har blivit förvandlade till olika djur. Att ha tillgång till olika material ger en rik variation i skapandet.

Pokemon är stort just nu och det intresset vill vi så klart ta vara på. Barnen avbildar pokebollar, ritar cirklar, klipper, målar och använder dem sen i sin lek. Nu börjar de göra egna pokemonkort och kartor också.

Ibland ber barnen: Sätt på den lugna musiken! Det känns så bra för jag tror att i en miljö där det kan vara ett kreativt kaos men samtidigt ett lugn där blir skapandet både lustfyllt och meningsfullt.