Våra bloggar har flyttat in i en app. Blogginläggen nedan är del av vårt bloggarkiv.

Arkiv: oktober 2016

Köket

Idag har vi firat Nallens födelsedag på vår Förskola Viljan på Stället. Det blev ett ordentligt kalas med pompa och ståt. Fina servetter som barnen tryckt med potatistryck och nallemotiv. Fina Nalleskyltar av barnen ovanför serveringsbordet. Maten var en önskerätt som vi tyckte kunde passa på ett kalas, hamburgare och roliga pommes. Vi av slutar dagen med pannkakor, grädde och hallonsylt.

Hållbarhet är tema under Svenska Kocklandslagets OS-äventyr

22-26/10 2016 hålls Culinary Olympics i Erfurt, Tyskland. Svenska Kocklandslaget har arbetat hårt med förberedelser i flera år. Vi som samarbetspartner har stöttat laget på resan mot OS.

I år satsar Svenska Kocklandslaget stort och med ett silver i ryggen från Culinary World Cup i Luxemburg 2014, är siktet nu inställt på guld. Det gäller att försvara det OS-guld som förra Kocklandslaget tog 2012. Flera år av hårt och intensivt arbete har passerat och laget är redo för tävling.

Köket

Skolkockar med guld i sikte

Det är inte många dagar kvar till OS i Erfurt och Team Swedish School Restaurants är redan på plats i Tyskland. De tävlar i grenen Community Catering där laget kommer att möta andra storkök från hela världen.

I kategorin Community Catering tävlar entreprenörsföretag, cateringfirmor, sjukhus, militärlag – storkök från hela världen. Team Swedish School Restaurants är det enda lag som kommer från skolköksvärlden.

Den bästa lunchupplevelsen

Vesna

Vi söker fler vikarier som vill arbeta med våra fantastiska barn på Förskolan Viljan.

Viljan har två förskolor och vi bokar våra egna vikarier. Vi erbjuder en arbetsplats där vi arbetar tillsammans mot gemensamma mål och har ett gott samarbete och härligt arbetsklimat.

Om du vill veta mer gå in på www.forskolanviljan.se. Där du kan läsa mer om hur vi arbetar och kolla gärna in våra bloggar.

Tycker du det låter intressant, ring Vesna på 0731-838644 och boka tid för en intervju.

Vi hörs!

/Vesna

AteljenS

Det har hänt så mycket i Ateljén den de senaste veckorna. Vi blandar färger på olika sätt och använder oss av olika redskap som penslar, kulor, kork och folie bl.a. till våra färgexperiment. När barnen skaffar sig kunskaper om de olika materialen blir det spännande att fortsätta utforska och experimentera.

Samarbetsmålningar har blivit till på stora papper där barnen samtalar, delar med sig, byter plats med varandra och ber om lov att få måla där kompisen målat. Det blir så naturligt sen att hjälpa varandra i olika situationer.

Vesna

Fyra studiebesök på tre dagar och för första gången har pedagoger från Kungälvs kommun vairt på Viljan!
Förutom rundvandvandring i våra inne- och utemiljöer har de bjudits på föreläsning av mig kring organisation, värdegrund och förhållningssätt och av min pedagogista Lotta och ateljépedagog Gunvor har de fått höra hur vi tänker kring pedagogisk dokumentation och våra lärmiljöer.