Restaurang Viljan är hjärtat i verksamheten då frukost, lunch och mellanmål serveras här. Att känna lukten av nylagad mat och att barnen kan ha en dialog med kocken om vad de tyckte om maten är en fantastisk krydda i vår verksamhet.

Den goda maten - ekologist och kravmärkt

På Viljan tillagar vi maten från grunden och använder nästan inga halv- eller helfabrikat. Våra kockar är helt fantastiska på att servera näringsrik och energigivande mat med stor variation. Grunden är klassisk husmanskost som kryddas med ett nya spännand recept från när och fjärran. Vi anpassar menyn efter årstiderna och när grönskaker har säsong.

Buffé

Då det är viktigt för oss att fostra självständiga individer har vi valt att servera maten i form av buffé. Barnen hämtar själva maten och väljer vad de vill äta och hur mycket. Först kommer de färglada grönsakerna som oftast är 2-3 olika sorter. Därefter kommer huvudrätten som följs att potatis, ris, pasta eller liknande. Sist men inte minst kommer sås och tillbehör.

Traditioner

En stor tradition på Viljan är utsparksmiddagen. Då får barnen som slutar på Viljan själva komponera en trerätters middag. Vilken mat barnen ska önska är något de planerar i veckor innan middagen. Allt går att önska utom pizza. Efter middagen åker barnen rutschkana ut genom fönstret för att kasta vattenballonger på pedagogerna och leka lekar.

Ytterligare traditioner är jul- och påsk lunchen. Då dukar vi upp långbord och äter kökets goda inlagda sill och annat gott som hör julen och påsken till.

På Förskolans dag bjuder vi traditionsenligt in till en vernissage. Då får också våra föräldrar möjlighet att njuta av den goda maten, vilket brukar var mycket uppskattat.

E-tjänst barnomsorg (Barnkö mm)